ALLINGKLOSTER
Til forside
Klostret lå som de fleste klostre i et naturskønt
område ved en sø. Det er bygget omkring 1250 og endte sine
dage
efter reformationen i 1536. Dog kan man læse, at det
skete i fred og fordragelighed, idet den sidste abbed blev ansat
som sognepræst i Grønbæk.Siden hentede
bønderne byggematerialer fra klostret, så der nu kun er
grundmuren tilbage.
Allingkloster var et Benediktinerkloster og er vel nok det sidste
kloster, der blev opført i Danmark. Da var der omkring
100 klostre spredt ud over landet. I det gamle Århus Amt var der
klostre i Ring, Kalø, Vor, Vissing Øm, Veng,
Sminge,
Søby, Tvilum, Vejerslev og Randers. De fleste var som man kan se
placeret omkring Gudenåsystemet, hvor man havde
rige forekomster af fisk, som var en vigtig bestanddel af
munkenes kost. En anden grund var at Gudenåen og søerne
senere kunne levere vandkraft til møller og papirfremstilling.
Benediktinerordenen som er den ældste munkeorden og forbillede
for flere af de andre ordener blev startet af Benedikt af
Nursia, der efter en masse startvanskeligheder på grund af
forfølgelse fra den katolske kirke flyttede i 529
fra Subiaco i Italien
til Montecassino. Her grundlagde han et nyt kloster, som blev
forbilledet for mange andre. takket være hans
åndelige anvisninger
kaldet BENEDIKTINERREGLEN. Denne regel integrerer traditionen fra
de østlige munkefællesskaber og kirkefædre, men
er ved sin ånd og ved sin foreskrevne livsform et nyt og
særskilt stadium i munkevæsenets vesterlandske historie.
Bendiktinerreglen var ikke blot normativ indefor munkelivet, men
sammen med Augustinerreglen var den i højeste grad med til at
forme det middelalderlige Vesteuropas livs- og kulturidealer.
Som anvisning på vejen til Guds rige og som udtryk for
kærligheden til Kristus fordrer reglen foruden de klassisske
munkedyder
fattigdom, kyskhed, og lydighed - munkens forbliven i sit kloster. I
dettes fællesskab finder munken sin hovedopgave, at søge
Gud
og lovprise ham. Der herskede fuld social lighed i klostret, men det
ledtes af en livsvarigt valgt abbed, der enerådende traf
afgørelse i alle vigtige anliggender. I de vigtigste sager
rådførte han sig dog med brødrenes forsamling.
Endnu stærkere end hans rettigheder understreges i
Benediktinerreglen hans ansvar over for brødrene og over for
Gud.
Reglen lægger stor vægt på pligten til praktisk
arbejde, men munkenes egentlige opgave er nat og dag at opretholde
tidebønnen,
"Guds værk", den bestandige lovprisning, der frem for
den private bøn skal være det centrale også i
det personlige religiøse liv .
Det benediktinske valgsprog "ora etla bora" ( bed og erbejd) har
således i Benediktinerreglen selv sit konkrete grundlag, men i
tilslutning til denne dobbelte opgave gives der også som det
tredje plads for "læsningen" . Med sine detaljerede forskrifter
for
munkenes daglige liv er Benediktinerreglen dog ikke at betragte som
blot en husorden. Målet med de praktiske pligter er stadig
at fremme gudsforholdet og det åndelige liv.
Indtil 1100- tallet var Benediktinereglen så godt som
enerådende i Vesteuropa og blev således anvendt af
bl. a. benediktinere,
cisterciensere og cluniacenssere , hvorefter Augustinereglen vandt frem.
Selv om græsset i dag gror op over ruinerne kan
man stadig fornemme klostrets størrelse. Prøv at
sætte dig i græsset og fornem
den stemning, der kan opstå, når man tænker på
de gamle munke og deres værk.. Tag børnene eller
børnebørnene med og fortæl
dem historien. De vil elske det!
Vagn Knudsen