PRAMDRAGERBYEN ANS OG GUDENÅEN
Gudenåen udspringer i Tinnet Krat ved Tørring,
iøvrigt samme sted som Karup Å. Fra udspringet
flyder den stille og roligt gennem den lange og brede ådal
til Randers ialt 158 km. Ådalen er
dannet
da isen smeltede for mange tusind år siden og var
dengang en rivende flodstrøm , der fyldte hele
bredden i Ådalen, og fortsatte sådan sin
vej med udløb i Limfjorden. Først senere, da den fik sin
nuværende form med væsentlig mindre vandmængder,
drejede den af ved Tange og
fortsatte
derefter til Randers.
Åen har gennem flere hundrde år spillet en væsentlig
rolle som færdselsåre og nævnes allerede i
1200
tallet i Ømklosterkrøniken. Man fragtede dengang
byggematerialer fra Randers til Mossø via
vandvejen, og det må jo nødvendigvis
være ad
Gudenåen.
Cisterciensermunkene , som kom fra Tvilum, byggede Øm
Kloster på en lille landtange mellem Mossø
og
Gudensø, så de til alle sider var omgivet af moser og
vand . De boede i Øm til 1550, et
godt
stykke tid efter reformationen, hvorefter klostret blev nedlagt.
Gudenåen var ikke umidelbart klar til pramfart, idet der var
adskillige store stengrunde. Desuden var
åle-og
laksegårdene vanskelige at passere. De første tiltag til
at forbedre sejlforholdene
skete under
Kristian den 6. i 1736, foranlediget af Danneskjold
Samsø og admiral Suhm.
De sendte to mand til Jylland med ordre om at undersøge og
kortlægge åens muligheder for sejllads
med de store
mængder ege- og bøgetømmer fra Silkeborgskovene.
til Randers.
De to mand afleverede godt nok en rapport, men den blev af en eller
anden grund skrinlagt og dukkede
først op igen efter 41
års forløb.
Man tog den da op igen, men opgav projektet ligesom det tidligere
skete i 1736.
Vi skal frem til 1799, hvor Frederik den 6. rejste
spørgsmålet og overdrog projektarbejdet til
ingeniør
F. Broch, som havde erfaring fra lignende opgaver.
I mellemtiden havde justitsråd og borgmester Carø i
Randers dannet et havneudvalg, der anskaffede en
muddermaskine til
oprensning af indsejlingen i Randers Fjord, og gjorde dermed
havneindløbet
sejlbart
i 1786. Kongen gav i 1787
stiftamtmand Guldberg ordre til at fortsætte arbejdet med at
fjerne de store
stenssætninger og
grunde. Carø fortsatte sideløbende med forbedring af
sejlforholdene i Randers Fjord
og fuldførte en nødhavn i Udbyhøj med plads til 20
både . I 1794 erhvervede Henrik Muhle Hoff
hovedgården i
Silkeborg. Det var hans yndlingsidè " at gør Guden
Å prambar, og
få en lille ladeplads
i Silkeborg ". I år 1800 begyndte oprensningen
af Gudenåen vest for
Randers og Broch foreslog at
anlægge en træksti til
Silkeborg og en større ladeplads i Ans, men af uafklarede
grunde gik projektet i stå.
I 1804 købte generalkrigskommisær Ingerslev til
Ruggård, Silkeborg med tilhørende skove. Han kom med
en
plan om at grave en kanal mellem Silkeborg og Århus, men denne
plan blev kasseret af
kanalkommisionen.
Det tog dog ikke modet fra Ingerslev, som henvendte
sig til Carø med opfordring til at bygge 20 små
pramme,
som skulle kunne
laste 30-40 tønder korn. Planen blev afvist af Carø, som
hævdede at mandskabet ville blive
for dyrt. I stedet foreslog han at bygge pramme i
24-26
alens længde, som skulle kunne sejle helt til Silkeborg
med nogle
rimelige omkostninger.
Ingerslev skaffede et lån på 100.000 rigsdaler fra
Rentekammeret, så nu kunne arbejdet endelig
påbegyndes
og efter mange genvordigheder godkendes i 1809. Der var da gået
63 år siden den
første plan kom frem.
De følgende år skete der ikke særlig meget. Det var
først da Drewsen byggede Silkeborg Papirfabrik i midten
af 1800
tallet, at der rigtig kom gang i pramfarten med denne store kunde. Fra
1860 -1880 havde
pramfarten
sin storhedstid med 120 pramme i daglig drift. Forinden havde Anders
Finderup anlagt en ladeplads i Ans,
en herom
berettes andetsteds.
Nu gik prammene i fast rutefart fra Randers til Silkeborg, hvor
de det første stykke til Bjerringbro blev trukket
af 3-4
lejemænd iført seler. Lejemændene blev forhyret
på havnen i Randers til en
pris af 3-4 rigsdaler for en tur.
Når de nåede
Bjerringbro måtte de gå tilbage den lange vej til
Randers for at vente på en ny hyre.
Lejemændene havde et meget dårligt ry og var ildesete
blandt bønderne langs Gudenåen. De var lasede, beskidte
og fordrukne. De kunne finde på at vælte høstakke i
åen med
træklinen, ødelægge fiskeredskaber, og søgte
mange
gange ly for natten i lader ogt udhuse på gårdene uden at
få tilladelse. Når vejret var til det overnattede
de på engen
ved et bål, hvor de stegte stjålne
høns og larmede desuden i deres fuldskab.
Det var ikke mærkeligt, at bønderne hadede dem.
Lejemændene var datidens frivillige slaver, som gik for en ussel
løn og måtte virkelig lægge sig i selen op mod
strømmen. Måske sang de følgende vers:
Hal til, læg i, hold selen stram.
Strømmen maler, tung er vor pram.
Hal huden i laser, læg efter mig.
Glo på min røv, den griner af
dig .
Fra Bjerringbro blev modstrømmen så stærk, at der
måtte 2-3 heste til at trække prammen. Hestene blev
behandlet
betydeligt bedre end lejemændene. Hvis en lejemand døde,
betød det
ikke så meget, man kunne jo nemt og gratis få
en ny, men
hvis en hest døde af udmattelse var det et økonomisk tab.
Hestene havde egen kusk, som tit kun var en
stor knægt til en
billig løn.
På prammen stod skipperen ved roret, mens en såkaldt
kågmand stagede for at drive prammen frem og holde den på
ret kurs. Prammens ræling var så bred, at kågmanden
kunne gå
tilbage ved stagningen, og derefter løbe frem til
stævnen
og begynde en ny stagning. Ved svingninger af åen var der anbragt
en såkaldt
"swåtmand". Det var en sorttjæret
egetræsstolpe, som
man kunne lægge linen fra båden om og derved få et
sidetræk ved svingninger af åen.
Når man havde skiftet fra lejemænd til heste, kunne den
stride vej mod strømmen begynde, men inden det
første
bedested måtte kågen passere et par farlige steder, nemlig
lille og store Sovnings Bæk .
Så kom man til
Hvilested Kro, hvor hestene skulle hvile i
halvanden time. Lige før denne kro måtte pramskipperen
være
forsigtig, først
ved "Helvedes Port" og derefter ved " Den
røde Tyr. Det var kæmpestore sten, som lå lige under
vandoverfladen,
og det
kunne betyde totalforlis
at ramme dem. Når "den røde Tyr" var passeret kom man til
Ans Ladeplads, hvor der var
et vældigt liv. Ladepladsen
fungerede som
centralstation for udveksling af varer mellem Randers og Vestjylland.
Her stod i snesevise af tørvestakke, som skulle fragtes til
Randers, hvor skipperne
solgte dem til byens bagere og købmænd.
Prammen blev
så lastet med kolonialvarer, tømmer og byggematerialer og
trukket til Ans,
hvor varerne blev sendt videre over
Thorning ogVinderslev til det
sydlige Viborg Amt og Vestjylland.
Mange af pramkarlene og nogle af lejemændene boede i Ans, og de
gik ikke af vejen for at drikke nogle gode snapse
på Ans Kro,
når de havde fået hyren udbetalt. De var hårde
både med
næverne og med munden, men afgjorde altid
et mellemværende
uden at ulejlige øvrigheden. Hvis det ikke lige var
belejligt med et slagsmål her og nu, kunne
det
godt vente til det næste Ans marked, hvor det som regel gik
hårdt til.
Lejesvendene kunne være slemme. Måske var det præsten
i Grønbæk, der i sin søndagsprædiken havde
talt om hvor
fæl og uhyggelig djævelen var og sagde:" Han er lige
så slem som en lejemand."
Artiklen har tidligere været tryk i " brudstykker fra
Blicheregnen ."
Vagn Knudsen.
Til forside