C. A.
THYREGOD
Til forside
FORORD.
Som en indledning til denne beretning om C. A. Thyregod har jeg valgt
en artikel fra Illustreret Tidende i 1922 skrevet af Jeppe
Aakjær .
Thyregod er et af de lyse navne fra min barndom. Med sine
fortællinger fyldte han et tomrum i en glubsk dreng, der kunne
rende mile på sine hærdede hæle for at låne en
læselig bog, for der vat milelangt imellem dem, der hvor jeg
voksede op. Hvilken fest var det ikke for en hyrde, at kunne slå
sig ned ved et morgendugget dige midt imellem sine høveder med
en af Thyregods fortællinger på knæet.
Jeg vil tro, at Thyregod er bleven læst meget rundt om ved solede
diger. Hvor der blev lunere og lunere eftersom solen steg. Hans
fortællinger så jævne de var, drog igjennem min
sjælsom store lys.
Den første verdslige historie jeg
hørte var Blichers ”Hjorterytterne” ( et kapitel af
Røverstuen ). Dern blev mig fortalt i bænkekrogen en
vinteraften af tøndetærskeren, mens han snoede en
halmsime. Efter Blicher fulgte Thyregod, han blev ikke fortalt, ham
læste jeg selv. Ikke hans bøger, Gud hjælpe os! Hvor
skulle en knægt få råd til at købe dem? Dem
anede jeg end ikke tilværelsen af . Nej hans
fortællinger blev nydt bid for bid i ”Husvennen”, et ugeblad som
udgaves af N. C. Rom.
Og det tør jeg sværge: Bedre blad er
der aldrig blevet budt vor bonde ved sit emnevalg, ved sin holdning og
danskhed har det gjort mere end noget andet blad både
før og siden til løftelse af vor almues kultur og
åndssundhed. I dette blad der væsentligst blev skrevet af
opvakte skolelærere, offentliggjorde Thyregod de fornemste af
sine fortællinger. Det var dette blad, der bar hans navn ud
sammen med det i 1866 stiftede oplysningsselskab ” Udvalget til
folkeoplysningens fremme ”( et navn der senere af den fyndige Jul.
Schiøtt forkortedes til FREM. Til dette selskab alene skrev han
25 fortællinger under fællestitlen: ”Skildringer af det
virkelige liv”. Det er som en sand og ubestikkelig iagttager at
Thyregod er størst. Han er altid velsignet nær ved jorden.
De bedste af hans skildringer røber, at han skriver efter
levende model , som almueskildreren altid har gjort uden at der derfor
er bleven nogen skræppen i andegården, da modellen
oftest selv hverken læste eller skrev. Thyregod ejede den
ægte skribents fornemste grundfølelse: Kjærlighed
til de folketyper, han tog under sin pen. Der var ingen glimmer ved ham
– han egner sig næppe til pragtbind – men han har leveret meget
retskaffent og solidt arbejde, der end ikke endnu har udspillet sin
rolle. Det er måske ikke æstetikeren han skal fryde
så meget som kulturhistorikeren; men ham vil han til
gengældkunne glæde længe. Når de
efterfølgende bondelivsskildrere har haft forholdsvis let
ved at komme frem til et lydhørt publikumer det i nogen grad
fordi denne trofaste slider på litteraturens ager er
gået forud for at jævne knoldene. Ved den
ubestikkelige sandhed og den aldrig svigtende sympati hvormed han
opsøgte og tegnede sine fattige småfolk bag lyng- og
mosedrag, er han bleven den første pioner for vor hjemlige
sociale skildring, der næppe i noget andet land i Europa har sat
sig så stærke spor som i Danmark .
Som hans digtning var hans liv uden glans; en grå hverdag med
regnfulde skyer over. Som hans digtning minder også hans
livsvej i mange måder om Blichers. Men Blicher var den digtende
præst, Thyrgod den digtende degn, der falder altid nok så
meget af til præsten som til degnen.
Blichers barndom var ret glansfuld; Thyregods idel gråt i
gråt; han så lyset i en ussel indsidderhytte,
og hans ungdom forløb under nedværdigende fattigdom
indtil højere magter , blandt hvilke end ikke kongen
fattedes, løftede ham op til en landsbylærers svimlende
kår. Her forlod de højere magte ham og lod ham klare
sig som han kunne bedst. Et langt og brydsomt liv bag savn og
sand og hedebakker ventede på denne vor landsbyrealist i
bondekofte.
Men kunne man ikke finde nogen der ville skrive hans biografi og give
ham den plads han fortjener .
Det vil jeg hermed forsøge og håbe at den må
være medvirkende til at skabe ny interesse for Thyregod.
Vagn Knudsen.
C. A. Thyregod.
En af de store ildsjæle og personligheder , der præger
historien om Ans er lærer C. A. Thyregod. Dette er en
beretning om hans virke som skolelærer, forfatter og liv i Ans
fra 1852 – 1881.
Christen Andersen Thyregod har hverken fortalt eller skrevet
særlig meget om sit eget eller sin families liv. Så vi
må gå til andre kilder for at finde ud af hvem var han, og
hvordan var han som menneske.
Hans forfatterskab som omhandler ca. 300 fortællinger og digte er
jo næsten glemt, men var i sidste halvdel af 1800 tallet
ret udbredt og flittigt læst især af almue- og
bondebefolkningen.
Det er med rette sagt at Thyregod har lært den lille mand
at læse.
Han blev født i Thyregod den 12. november 1822
og hans forældre var Anders Katborg af Ulvborg Sogn og
Ane Pedersdatter af Lille – Enkelund i Thyregod.
Forældrene blev gift den 9. maj 1803 og fik følgende
børn:
Jens Peter f. 1805
Niels f.1807
Jens Lystlund f.1810
Hans Bjerring f. 30. marts 1815
Marie Margrethe f. 1817
Laurits f. 1819
Christen f. 12 november 1822 ( C.A. Thyregod)
Barndom og ungdom.
Christens barndom var ikke en dans på roser. Hjemmet med de mange
børn var meget fattigt, ikke mindst fordi faderen
var soldat under Napoleonskrigene i 1799 – 1814 med en
meget lille løn og døde i yderste fattigdom
sengeliggende og blind. Som sine brødre blev Christen sendt ud
som tjenestedreng og fårehyrde allerede som otteårig
fra 1830 til 1838. Efter sin konfirmation fik han plads på en
gård i Dørken hos gårdejer Søndergaard, som
var medlem af skolekommissionen og dermed havde mulighed for at
hjælpe den opvakte dreng til en plads som
vinterlærer i byen.
Senere kom han i væverlære, men det var nu ikke nogen
succes. Hans hu stod til lærergerningen, men han havde jo ikke
råd til at komme på seminariet. Thyregod har ikke fortalt
ret meget om sit liv, så vi må hente oplysninger fra
kolleger, bekendte og specielt fra vennen og
kollegaen folkemindesamler Ewald Tang Kristensen, der
kendte Thyregod personligt og havde kontakt med ham i en lang
årrække bl. a. under hans tid i Ans. På samme
tidspunkt var Ewald Tang Kristensen lærer i Faarup, men inden vi
kommer til Ans må vi høre om Thyregods vej til
seminariet i Jelling .
Mens han var i væverlære havde han tinget sig til
kost hos gårdejer Niels Martinussen hvis nevø
F. C. Maximilianussen har skrevet om Thyregod i sine erindringer.
Han fortæller at Thyregod indtil da havde spist hos
væverens svinagtige kone, men kunne ikke fordrage hendes
mad. Han var ellers ikke selv særligt fin på den. Han
gik meget simpelt klædt og hans ydre var kun lidet tiltalende.
Frakke, benklæder og vest var af gråt tøj af
sammenkartet sort og hvid uld, da den tarveligste del af befolkningen i
Thyregod Sogn ikke havde råd til at lade tøjet farve.
Især kan jeg huske hans vide posede bukser, som hang på ham
værre end jeg nogensinde før havde set, skriver
Maximilianussen.
Men han kunne skrive det danske sprog rent og fejlfrit, selv om
han efter eget udsagn aldrig havde gået rigtig i skole. Han kunne
forme sproget i smukke velklingende vers af gedigent indhold uden
tilsyneladende anstrengelse . Han skrev i denne periode adskillige
digte af høj karat og fik sit første digt trykt i
Vejle Amts Avis og det lyder således
Jeg lader andre kvæde
om hvilken egn de vil,
men vesteregnens hede
den holder jeg mig til.
Der jeg til lyset kaldtes
i lyngomkrandste dal
og af naturen valgtes
til vesteregnens skjald.
Især havde han en evne til at skrive lejlighedsdigte på
stedet.
Han skrev således engang om en halvt idiotisk
tjenestekarl , der altid stod med åben mund:
Og Niels fra Urskov med hans top og røde undertrøje
og i en dejlig stribet vest
Han står så stram som nogen præst,
han gaber , han gaber, han glor og ser sig omkring,
og ser måske slet ingenting.
Thyregods møde med kongen.
Han savnede jo en rigtig uddannelse og havde som sagt ikke råd
til at komme på lærerseminarium,
men endelig i september 1844 kom chancen. Kong Christian den
ottende boede på det tidspunkt i Hedensted på
herregarden Boller sammen med sin gemalinde dronning Caroline og en del
hoffolk.
Thyregod skønnede straks at her var der en lejlighed til at
få dit ønske om en bedre uddannelse
opfyldt. Han vandrede derfor til Boller og bad om audiens hos kongen.
Han blev vist ind i et værelse , hvor konger og en del
hoffolk opholdt sig. Her overrakte han kongen et digt som han
havde skrevet tul lejligheden. Efter at have læst digtet
udbrød kongen:
”Dette er unægteligt noget helt andet end de vers Peder Jensen
fra Viby har tilegnet mig,”
Kongen roste digtet meget og spurgte om Thyregod kunne bevise, at
han selv havde skrevet digtet.
Det svarede Thyregod nej til. Kan du da synge det spurgte kongen, men
Thyregod havde jo ikke en tone i livet, så det måtte han
også svare nej til, men jeg kan føje et vers eller to til
i kongens nærværelse, dristede han sig til at sige . Det
fik han lov til og fik anvist en skrivepult. Imidlertid kom
dronningen og hendes hofdamer ind for se denne underlige og simpelt
klædte bondekarl, der kunne skrive digte. Mens alle betragtede
ham lykkes det for ham at skrive to vers om bondekarlen der var omgivet
af konge og dronning og alligevel kunne digte . Det overbeviste kongen,
som spurgte ham om hvad han ønskede. Thyregod fortalte om sit
ønske om at komme på lærerseminariet.
Kongen spurgte da om han havde været soldat, men Thyregod skulle
først på session til efteråret. Kongen sagde at han
skulle bede om at komme til København og melde sig hos kongen,
så ville han se hvad han kunne gøre for ham. Ved afskeden
fik han 10 rigsdaler. Th. blev nu indkaldt som soldat og lige forinden
skrev han følgende smukke digt til Vejle by.
Afsked og tak.
Farvel du by i blomsterdal,
hvor mellem grønne skove
som i en løvomkranset sal
sig bølger søens vove.
Hvor ved den blomsterklædte kyst
sig gynge snekkerne med lyst
og hæve egepanstret bryst
op over klare vove.
Farvel du by i blomstervang
hvor roser står i klynger,
hvor lærken smukt sin jubelsang
i vårens morgen synger.
Hvor venlighed i hallen boer
og ranke bøg på bjerget gror
og strømmen sig blandt blomster snoer
og byen rundt omslynger.
Farvel du by, hvor første jeg så
at selv i rigdoms sale
kan armods sønner yndest få
og kunsten selv omtale
og venskab åbned mig sin favn
og kaldte mig ved digternavn.
Nu rejser jeg til Kjøbenhavn
hen over bølger svale.
Farvel hver ædel mæcenat
som mild mig rakte hånden
med hjælp så snart de mærkte at
jeg søgte lys for ånden
og nu jeg snart fra Sjølunds strand
skal takke hver en ædel
mand
som i mit elskte fødeland
mig hjælpsom rakte hånden.
Christen Andersen
Soldat ved 6te
Infanteri-Batallion.
Om sin soldatertid har Thyregod skrevet følgende:
Som soldat vedblev jeg at skrive digte, hvorhos jeg også
læste en del. Skoletjenesten behagede mig just ikke men jeg
kom dog ganske godt over den. Jeg havde fået adgang til
gamle Nathansen, til professor Clausen, og der var flere som
ønskede at gøre noget for min uddannelse. Der fremkom
flere forslag i den retning, men jeg led af hjemve efter Jyllands natur
og luft. Jeg valgte derfor den plan, der gik ud på, at jeg skulle
uddannes til skolelærer, og da kongen ( Chr. 8) havde
tilsat mig understøttelse, blev jeg i 1846 optaget på
Jelling Seminarium. En episode gik forud, skal jeg meddele. Det var
lovbestemt, at den som ville optages på et seminarium i et andet
stift, skulle afhøres af provsten på det sted, hvor han
opholdt sig. Denne bestemmelse var nok omtrent selvdød, men med
mig som soldat skulle det jo gå aldeles snor-ret , og det
blev mig befalet, at jeg på en vis dag og time skulle møde
– og naturligvis velpudset – hos stiftprovst Tryde til
overhøring, at det kunne ses, om jeg havde de
fornødne kundskaber til at blive optaget på seminariet.
Der var to dage til at forberede mig i og jeg fik jo travlt. Jeg
købte mig ” Balles Lærebog” og et ”Ny Testament, som
jeg havde, studerede jeg så, hvorvel det ikke blev stort, thi der
var kun liden ro på kasernen. Jeg kom til det resultat , at
jeg ingenting kunne men op så kom dagen, og jeg fik mig
iført min stiveste militærstads, blev synet af
kommandosergenten og trak så ind til provstegården i
nærheden af Vor Fure Kirke, hvor jeg meldte mig på
soldatermæssig måde hos stiftsprovsten.
” Nå det er godt, sagde han, men sæt nu sabelen og det
andet stads til side! At man kunne undvære sabelen ved
højtidelige lejligheder, syntes mig allerede galt nok, men
værre blev det, da han sagde, at jeg skulle knappe den stramme
kjole op og sætte mig og gøre mig det behageligt. Så
kom der kaffe og så talte han med mig om landsbyforholdene i
Jylland og om seværdighederne i Kjøbenhavn, om
soldaterlivet og om alt, hvad der sådan kunne ligge for,
undtagen netop, hvad jeg troede, jeg skulle overhøres i .
Efter en stunds samtale sagde han, at nu skulle jeg have tak, nu
skulle han nok skrive et vidnesbyrd og sende min oberst det. Jeg
spurgte forundret om jeg ikke skulle høres i mine
kundskaber. Da lo han og sagde. ” Nu har jeg prøvet Dem og har
kunnet skønne, at hvad De ikke kan , kan De lære”. Det
fandt jeg var en meget nem eksamen, men senere kom jeg til at
skønne, at det ikke var så galt endda.
Efter udstået soldatertjeneste lod kongen ham anbringe
på Jelling seminarium , hvor han afsluttede sin uddannelse til
skolelærer i marts 1849 – dog afbrudt af deltagelse i
krigen 1848.
I 1849 blev en del seminarister fritaget for tjeneste og kunne derfor
vende tilbage til Jelling.
Jelling Seminarium.
Thyregod har skrevet følgende:
I foråret 1849 blev der afholdt en særlig eksamen for os
som havde været i krigen, og da blev jeg
dimitteret med bedste karakter, som det fremgår af
nedenstående eksamensbevis.
FORSTANDEREN
For
DET KONGELIGE SKOLELÆRER-SEMINARIUM
I JELLINGE, RIBE STIFT
Attesterer herved i Overeenstemmelse med det Kongelige Reglement af
10de Februarii 1818, og
Cancellie-Placat af 10 April 1841, at Seminaristen
Christen Andersen Thyregod
Ved den paa bemeldte Seminarium den 19. og 20. Marts d. A. offenligen
afholdte Dimissions-Exsamen, har beviist, at han besidder
fornöden Kundskab og Duelighed til at være Lærer for
en Almueskole.
I de Videnskaber, i hvilke han, i Overensstemmelse med ovenmeldte af
Hans Majestæt allernaadigst approberede Reglement for
samtlige Skolelærer-Seminarier i Danmark, samt Placat af
19de October 1824, her er bleven underviist, aflagde han saadanne
Pröver at ham for hver især blev tilkjendt den i
vedföjede Fortegnelse anförte Karakter, hvorefter ham
tilfaldt Hovedkarakteren:
MEGET DUELIG
Paa Grund heraf bliver han da herved paa anordnet Maade
dimitteret fra Seminariet, og anbefales til Embede i Skole og
Kirke, naar han fremdeles beflitter sig paa saavel Benttelse af
Kyndiges Raad og Vejledning, ei alene at vedligeholde, men og at
foröge sine samlede Kundskaber og Erfaringer, og iövrigt
pryder sit Levned med en retskaffen Vandel. Hans forhold ved Seminariet
har været:
MEGET GODT.
Det Kongelige Skolelærer-Seminarium i Jellinge d. 21. Marts 1849.
Starten som Skolelærer .
Efter endt Examen blev mig tilbudt forskellige fordelagtige pladser,
men jeg valgte en af de besværligste og ringest
lønnede for at komme ud på heden, thi dengang var jeg
allerede på sporet af mit livs kald.
Jeg blev lærer ved to biskoler ude i Hammerum Herred, og der
havde jeg lejlighed til at lære at kende heden og dens beboere
fra et modnere synspunkt.
Den lange vandring 1 ½ mil mellem de to skoler var dog
mere end jeg i længden kunne udholde, og jeg søgte om
forflyttelse. I foråret 1852 blev jeg da kaldet til et lille
lærerembede i Sønderjylland, og jeg forberedte mig dertil
ved den 4. juni at gifte mig med min forlovede Ane Marie
Sørensen.
Jeg havde dog samtidig søgt flere embeder, og da jeg den 8. juli
blev kaldet til lærer i Ans, foretrak jeg dette embede frem for
det Sønderjyske, som jeg altså aldrig tiltrådte.
Med sit kaldsbrev og sit eksamensbevis skulle Thyregod dog først
godkendes af biskoppen i Århus Stift , som efter mødet med
Thyregod sender følgende brev til pastor Peter Bache:
Gerhard Peter Brammer, doctor theologiæ, biskop og superintendant
over Aarhus Stift, Commandør
af Dannebrog og Dannebrogsmand gør vitterligt, at da seminarist
Christen Andersen Thyregod for
mig haver foreviist det ham af skoledirektionen for Lysgaard,
Ilds og Houlbjerg Herreder under 8. i forrige måned meddelte
kaldsbrev til herefter at være skolelærer ved Ans og Iller
omgangsskoler i Grønbæk Sogn, så erkendes han hermed
som lovligen kaldet til dette embede og fremføres til Dres
Velerværdighed hr. Peter Bache med anmodning om første
søndag at indsætte ham som skolelærer, at anmelde
ham som sådan fra prædikestolen, at oplæse hans
kaldsbrev samt denne min collato, lægge ham på sinde at
varetage sit embede med kristelig troskab i overenstemmelse med den af
ham hellige ed og i øvrigt tale hans bedste for samtlige
forældre, formane dem til at gå ham i møde med
kærlighed og understøtte hans redelige bestræbelser
til deres børns bedste, at han kan forrette sit embede med
glæde og ikke sukkende.
Jeg nedbeder hermed velsignelse over ham og den hele menighed, at al
hans gerning må ske til Guds ære og kristelig
oplysning fremme.
Aarhus Bispegaard 19. aug. 1852.
Skolelærerens løn.
Hvordan vilkårene var for en skolelærer på den tid
var kan vi læse om i Skolefundatserne fra fyrrerne i det
18. århundrede i Grønbæk og Svostrup Sogn. Det er jo
ganske vist en beskrivelse af jobbet som skolelærer for en af
Thyregods forgængere, men det var ikke meget bedre lønnet,
da Thyregod kom til Ans i 1852.
De to sogne som for øvrigt i 1842 blev sammenlagt til en kommune
med et fælles sogneråd, var ejet af Fischer slægten
på Allinggård, og Christian Fischer skriver følgende
i et brev til pastor N. Hurtigkarl i Grønbæk:
1 ) Grønbech Sogns ungdom kand af Degnen, som har sin
Degnsbolig i Grønbech Bye med
undervisning blive forsynet,
siden Byerne og Beboerne iche ere så adspredde, at jo de
unge
uden aldt for stor besværlighed
kand søge til Skoele sammesteds.
2 ) Ald Grøbech Sogn er mig tilhørende undtagen 2
½ Gårde udi Ans Bye, som ligger
under
Palstrup, så at dend Tilbygning
som Degnsboligen behøver til en Skolestue for Sognets
Ungdom skal blive efter dend imellem Velb. Hr.
Friedereich og mig derom gjorte forening
betids forfærdiget samt med Borde,
Bæncher og fornøden Inventario forsynet.
For samme skolehold tillægges Degnen årlig i penge 3 Rdl. 2
Mark, i korn 1 td. Rug og 1 td.
Hveede, så nyder han og af
Grøbech Sogn 27 Læs Klyntørv samt på
Grønbech Mark græsning
for de 2de Kjør, siden han ved lidet
Jords Tillæg og Korn indkomme, som hand i Kjærven
opbærger med fornøden Foeder
dertil er forsynet.
a) Ald sognet ( Svostrup i Hids Herred) er mig
tilhørende, og siden ingen Skoele hidentil i dette
Sogn har været oprettit, så
lader jeg i Svostrup Bye strax ved Kirken opbygge en
Skoele,
hvilken Sognets Undom uden aldt for stor
Vidtløftighed kand søge, som og med fornøden
Inventario skal vorde forsynet . Skoleholderen
som til samme Skoele antages, skal nu og
fremdeles til belønning blive aflagt
med Penge 10 Rdl. 1 Mark; i korn med rug 4 td. 6 ½ Skp.
, med boghvede 2 Td. 2 Skip 1 Fdk. Så nyder
hand af Sognet 27 Læs Klyntørv, græsning til
2de Kjør på Svostrup mark samt gives
haam af Sognet fornøden halm dertil. Men siden
Svostrup Sogn, som er kuns lidet, icke uden Almuens
og Beoernis alt for stor Tynge og
Besværing kand udreede alt, da det dog er
billigt, at Skoelelæren for sit arbejde nyder fornøden
Levemiddel til sit nødtøftige Udkomme,
såfremt ellers at Skoelevæsenet skal nåe dend af hans
Kongl. May. st. allernådigste
intenderede Bestandighed og Nøtte, så de fra at
erholde
foranførte tillæg svares til Degnens
Soulagemenet, som til Skoeleholderens belønning over
begge fornefnte Sognes gjortes følgende
Repartion: Grøbech Sogn består af 27 heele Gårde ,
Svostrup Sogn af 13 ½ , i alt 40
½ Gårde.
Af hver heel Gård i begge Sogner svares årlig til
Skoelehold 1 skip Rug og ½
Skp.
Boghvede som da udgjør 5 Td. 2 Fdk. Rug og 2 Td. 4 Skp. 1
Fdk. Boghvede, som da i alt
udgjør 5 Td. 6 Skip 1 Fdk. Rug og 3 Tdr. 2 Skip 1 Fdk.
Boghveede.
Tillæg i Penge: Efter Anordningen svares fra Lysene af
begge Kircker 6 Rdl. 4 Mark af
Grønbechgård svares årlig 1 Mk, af
Præsten 1 Rdl., af Alling Mølle 1 Mk., af Husmændene
i Grønbech Sogn, som ere 26 svares årlig af
hver 8 Sk er 2 Rdl. 1 Mk. Af Husmændene i
Svostrup Sogn som er 38 lignes hver 8 Sk. er 3 Rdl 1 Mk.
Husinderster som ere af vilkår og
Helbred , at de selv kand ernære sig,
hvoraf her i Sognene ikun er få, derover kand ikke
gøres nogen vis Beregning, men ifald nogle
sådanne sig her i Sognene skuld opholde
sig,
svarer de årlig 4 Sk., som bereignes Skoeleholderen
i Svostrup til accidentie. Bliver for Penge
i alt 13. Rdl. 2 Mark.
Heraf nyder Degnen aarlig i Penge 3 Rdl. 2 Mk samt 1 Td Rug og 1
Td Hveede; det øvrige som er Penge 10 Rdl. 1 Mk, 4 Tdr. 6 Skip 2
Fdk. Rug og 2 Tdr. 2 Skip 1 Fdk Boghvede forbærer Skoeleholderen
til Løn, hvorimod de begge Degnens saavelsom Skoeleholderen
forpligtes at antage til Skoele hver i sit Sogn fattige og Unge, smaa
og store, og dennem uden anden Slags Veederlag eller Udgift at
besværge med ald flid og troskab, efter dend allernaadigste
udgifne Instruktion i Børnelærdommen, skriven og reigning
underviser.
Foranførte Tillæg i Penge og Korn skal leveris dem
efterskrevne Tiider og Terminer.:
Lysepengene uddeeles til Nytaar, da Degnens
nyder af Grønbech Kirke 3 Rdl. 2 Mk
og
Skoeleholderen af Svostrup Kirche 3 Rdl. 2
Mk., de øvrige Penge som af Sognene ere tillagt og
forhen specificeret betales Skoeleholderen til
Paasche som hand alene oppebærger.
Kornet saavel til Degnen som til Skoeleholdren
leveres 14 Dage efter Martini, hver sin deel
Som ovenmeldt er, saa skal hver af de 27 Gaarde i
Grønbech Sogn leveres til Degnens
i
rette tiid 1 læs forsvarlig Klyn
Tørv og hvoraf de 13 ½ Gaarde i Svostrup Sogn
til
Skoeleholderen 2 læs, som ligeledes
giver 27 læs.
Halmen til de 2de Kjørs Foder skal paa begge
Sognene inddeles og Skoeleholdren samme
i rætte tiid til fornødenhed leveris.
Alt saa er ved denne Indretning og Skoelevæsenets i
disse 2de Sognees Foranstaltning
Alleene sigteet til Guds Ære og
Meenighedens nøtte at fremme, samt Deres Kongl.
Mayst allernaadigste Villie
allerunderdanigst at efterleve ej paatvivlende, at jo Sognenes
Ungdom for nuværende og tilkommende tiider
herved faar til oplysning i deris
Saligheds Kundskab alt forønsket Lejlighed og
Bekvemmelighed til hvilchen Ende
Præsten for begge Menigheder Hr. Niels
Hurtigkarl, som bedes dette og tillige med mig
At ville underskrive, saa derpaa være at
erholdemdend anbefalende Confirmation.
Allinggaard d. 20 Jan. 1741.
C. Fischer.
Dersom alle Proprietairer i Landet maatte
behage at see saa nøye paa Hans
Mayst.
Forordning, Ungdommens Undervisning og
Almuens Lindring, som Velædle og
Velbaarne Christian Fischer her i disse mine
tvende Sogne og haft samme 3 Ting
I Rætsindig
Øyemærke, vilde jeg skattere samtlige Lærere og
Menigheder lige saa
lyckelige, som jeg ved denne
Foranstaltning finder mig selv fornøyet.
Grønbeck Præstegaard d. 22.
Jan. 1741.
N.
Hurtigkarl.
Skolelærer i Ans.
Ans skole, Østre
Langgade
Ans skole, Ømosevej
I de næste 100 år er der sikkert ikke ændret
meget på skolelærernes ansættelsesvilkår,
så der
er
ikke noget at sige til at Thyregod ind imellem beklager sig over
sin dårlige økonomi og iøvrigt gjorde
et stort arbejde for at forbedre lærernes aflønning
igennem Danmarks Lærerforening.
Han skriver bl. a. følgende:
Det var et lille embede jeg fik i Ans, men det er efterhånden
blevet noget forbedret, og nu har jeg snart levet i det i 25 år,
og det har altid været i fred og god forståelser med mine
omgivelser og mine foresatte.
Da jeg har otte børn der alle lever, har mine
omstændigheder i timelig henseende dog sædvanligt
været kummerlige nok, og det så meget mere som det jo
koster penge at følge med tiden og litteraturen når
man bor i en afkrog af verden, og at følge med tiden har
været en nødvendighed. Egnen hvori jeg bor er smuk, og det
er ikke uoverkommeligt at gøre en udflugt derfra til hedeegnen
Hvilket jeg ikke godt kan undvære.
Forfatteren Thyregod.
Jeg har skrevet viser og vers fra min tidligste ungdom, men da jeg fik
virkelig digterværker at læse, gik det op for mig, at
digtekunsten var noget andet og uendeligt højere end jeg havde
forestillet mig, men også at den var en kilde til dannelse og
nydelse, der var tillukket for det menige folk .
Derhos så jeg en kløft - ikke oprindelig men uddybet
efterhånden mellem samfundsklasserne så de gensidigt ikke
forstod hinanden eller vidste at skatte hinandens gode egenskaber. Det
tøktes mig en god gerning at bidrage til at udfylde denne
kløft og ligesom at danne en overgangsbro mellem
Almuens tankegang og den skønne litteratur. Derved kunne
på en gang påvises og påkaldes noget af det
dybeste og bedste i folkegrunden. Der var ganske vist skrevet
bøger som var både tiltalende og fattelige for menigmand,
men det var for det meste omhandlende folk og forhold i højere
klasser
og det kan være både fornøjeligt og dannende for en
bonde at læse om herremænd og riddere, Grosserere og
studenter, men ved siden deraf er det dog værd at betone, at der
gives ingen særlig livsindstilling, som er at ringeagte, og at
enhver gerning har sin ære og poesi, når den opfattes
rigtigt.
At der den vej kunne gives en forfattervirksomhed, som kunne
gøre nytte, var jeg snart på det rene med, men hvorvidt
jeg ville være i stand til at tage den op, var for mig langt mere
tvivlsomt. Sagen var for mig for vigtig til at tage letsindigt.
At skrive digte ved en eller anden lejlighed og stundom
indsende dem til en avis tillagde jeg ikke den store vægt. At
frembringe en skildring, der kunne yde et øjebliks underholdning
tilfredsstillede mig heller ikke , men jeg ville mere en blot more, og
den litteratur jeg ønskede menigmand skulle være
både tiltalende og forædlende. Jeg sigtede højt og
gav mig god tid til selvprøvelse og øvelse og
stofsamling. Jeg nåede aldrig så vidt at jeg kunne
tilfredsstille mine egne fordringer, men dog, da jeg omtrent var 40
år tænkte jeg: Nu eller aldrig, thi jeg havde fået et
pund i den retning , og havde ikke mit studium været
forgæves, så måtte jeg nu have opnået en vis
modenhed. Jeg indsendte da anonymt et par fortællinger til et
tidsskrift hvor de blev godt modtagne. Anonymiteten blev opgivet uden
min medvirken, og jeg brød mig heller ikke om den. Fra den tid
af fremtog jeg mine tidligere forsøg til omarbejdelse og
det opsamlede stof og resultatet foreligger i en lang række
fortællinger.
Mine arbejder blev modtaget med tålelig velvilje, men gjorde
ingen glimrende lykke. Den ventede jeg heller ikke, da jeg ville
være forfatter alene eller dog fortrinsvis for almuen, og dertil
hørte efter min mening den jævnhed og simpelhed, der
lå almuens tanker nær. Den folkelitteratur jeg
tænkte mig skulle virke forædlende i kristelig retning,
dansk og med sund retning og stille både det gode og det slette i
sit rette lys .
At kildre lattermusklerne kan være meget fortjenstligt, men jeg
tager helt sigte på livets alvor. Jeg har intet imod, at man
lovpriser rigdom, rang og forfinelse, men jeg priser dog helst det at
være tro mod sin beskikkede gerning om end den er uanselig.
Blandt det jeg ønsker at bidrage til at fortælle er
også folkesproget . Det er ikke min mening just at arbejde for at
udjævne mundarterne, men derimod at udjage udanske og uædle
udtryk og vendinger.
Jeg synes godt om at optage almueord i skriftsproget, når de er
ægte danske, men når de hvad ofte er tilfældet
egentlig tyske, så ser jeg ikke noget særdeles
fortjenstligt deri. Sligt fordærver almuens sprogsans i
højere grad end man tror og desuden tildrager de afstikkende ord
sig en aldeles ufortjent opmærksomhed.
Det kan ikke nytte at nægte at almuens sprog er et sandt
ruskomsnusk af allehånde forvrængede ord, men disse har de
nok de for det meste fået af de højere klasser. Det er en
mode som andre moder der er stegen ned ovenfra. Det er i mine
tanker en styg mode og en af de måder hvorpå den kan
modarbejdes er at give almuen et så godt dansk skriftsprog
som muligt , thi det smitter navnlig i meget høj grad når
manden og kvinden af almuen skal udtrykke sig skriftligt eller i
højere grad på en talerstol. Jeg ved dog for resten at jeg
står temmelig alene med denne synsmåde, som jeg dog holder
fast ved den før omtalte jyske stædighed.
For resten slutter han: ”At jeg endnu ikke er nået så
vidt, at jeg kan finde mig selv tilfredsstillende ved noget af mine
arbejder, men jeg kan dog nok lide, at andre synes godt om dem”.
Thyregods familie.
Som før nævnt kom Thyregod til Ans i 1852 og fik
ifølge kirkebogen for Grønbæk Sogn
følgende børn:
Inger Marie
Bothilde
f. 1855
Christian
Octavius
f. 1857
Ane
Anette
f. 1860
Søren
Tvermose
f. 1864
Andrea
Amalie
f. 1866
Hedvig
Ingeborg
f. 1869
Helga
f 1871
Oskar
f. 1875
Agnes
f. ?
Hedvig
Oskar
Agnes
Søren
Ane Marie
Thyregod
Oskar og Agnes
Thyregod
Helga og
Oskar
Oskar 18 år
Tvillingerne Ib og Any Thyregod,
København er Oskar`s børn, født 1921.
Vi har fået stor hjælp af Ib og
Anny, bl.a. familiebillederne herover.
Thyregod omtaler sjældent sin kone eller sine børn
såvel som sine søskende og forældre.
Han ynder selv at give det udseende af, at han var den yngste og meste
velbegavede af de syv søskende, samt den eneste der fik en
boglig uddannelse.
Det er imidlertid ikke helt rigtigt. Hans ældre broder Hans
Bjerring Andersen, som var født 30. marts 1815 blev uddannet som
skolelærer fra Ranum Seminarium i 1854. Forinden havde han
været soldat fra 1848-50 og blev benådet med
Dannebrogsmændenes hæderstegn. Da havde han allerede taget
navnet Thyregod. Han blev lærer i 1854 i Helstrup ved
Randers 1855-57 . Han blev derefter kaldet til lærer
i Truust ved Kongensbro den 3. juni 1857 og var der til sin død
den 7. november 1869.
En anden broder var Jens Lystlund som var født i 1810. Han
ønskede også stærkt at blive lærer og
nåede også ad omveje sin hensigt. Lærer J. Thomsen i
Møltrup har fortalt at Jens i flere år var
vinterlærer i Nr. Snede , men da han ingen rigtig
uddannelse havde, var han måske ikke særlig dygtig. Evald
Tang Kristensen fortæller at Jens kun var 22 år da
han fik jobbet som biskolelærer i 1833. De følgende
år var han lærer om vinteren mens han tog job som
tjenestekarl på landet om sommeren.
I 1836 var han i Vindelev efter at han om vinteren havde bestyret
to biskoler til tilfredshed . I 1838 var han i Kollerup og i 1839
i Knude i Hvejsel. I 1840 var han i Tørring og
endelig i 1845 tog han fast bopæl i Nr. Snede og giftede
sig med Karen Marie Andersdatter med hvem han fik ni børn.
Undervejs havde han taget efternavnet Thyregod, men vores C. A.
Thyregod har aldrig omtalt ham!
I det hele taget omtaler Thyregod aldrig sin familie, og ingen
var med til sølvbryllup i Ans den 4. juni 1877. Ved den
senere afskedsfest i Ans den 25. maj 1881 var der heller ikke
nogen af familien tilstede. Det ser ud som om Thyregod slet ingen
forbindelse havde med sine forældre eller søskende.
Thyregods minde i Thyregod By .
Den 30. juli 1901 blev der rejst en mindesten for C. A. Thyregod i
Thyregod By nær det sted hans barndomshjem havde ligget. På
stenen står følgende indskrift:
Han fortalte jævnt for danske bønder
om et fromt og stræbsomt livs lykke.
På foden af stenen står:
Gud under os når livets dag vil fly
At slumre hen i Jesu Kristi
fred
og glad i Gud at lukke trætte øje
kun for hos ham at vågne i det høje.
100 års fødselsdag
På forfatterens 100 års fødselsdag den 10. december
1922 blev der afholdt en mindefest på Vejle Højskolehjem.
Festen og en tilhørende udstilling af Thyregods værker var
arrangeret af boghandler Andreas Dolleris med festtaler af
folkemindeforfatteren Evald Tang Kristensen og Poul Bjerge fra Askov
HøjskoleFestens forløb er refereret i mange af landets
aviser og Vejle Amts Dagblad skrev bl.a. følgende:
I anledning af C. A. Thyregods hundrdeårsdag i
går var digterens fire børn kommen hertil med familie.
Ledsaget af forfatteren Andreas Dolleris tog de til Thyregod, hvor de
nedlagde en mægtig laurbærkrans med dannebrogsfarver
ved digterens mindesten. Derefter overværede de en gudstjeneste i
Thyregod Kirke. Om eftermiddagen holdtes festen i Vejle
Højskolehjem, hvor der foruden familien var samlet en
tilhørerskare med de to brødre Garde henholdsvis
forlæggeren for Gyldendal, og direktøren for Århus
Theater.
Andreas Dolleris havde ,med megen omhu arrangeret en udstilling af
bestående bøger, breve, billeder m.v. der havde
berøring med ”Vesteregnens Skjald”.
Thyregod er af såkaldte æstetikere ikke bleven anbragt hvor
han burde anbringes, sagde Andreas Dolleris og påviste dette ved
et par eksempler . Han bragte en varm tak til dem som havde hjulpet ham
med Thyregod udstillingens tilrettelæggelse, Thyregods
børn, Statsbiblioteket og Selskabet til Oplysningens fremme som
havde sendt hundrede af Thyregods breve til udstillingen.
Bibliotekar Poul Bjerge Askov skildrede det udbytte han havde
fået af Thyregods digtning i sin ungdom. Disse bøger var
så let tilgængelig og samtidig så fængslende,
at de kom til at betyde meget i de brede lag. Thyregod er typen
på skolelærerlitteraturen, og han er den mest
udprægede af dennes udøvere. Flid, nøjsomhed,
arbejde, udholdenhed og trofasthed var de dyder, han vilde prise
I sine bøger, Han skildrede det virkelige liv, og han var tro
imod sit mål. Ved sine bøger førte han
læseren frem mod højskolen, og det danske folk bør
ære ham i hans grav.
Forfatteren S. Tværmose Thyregod rettede en tak til alle, der ved
denne fest havde forenet sig om at hædre hans fars minde.
Nationaltidende bragte følgende artikel af Thorkild Gravlund.
I de tider jeg fik lært at læse – ikke hvordan og
hvornår, ¨å fjernt ligger de tider tilbage, og
såfjrnt fra litteratur ligger stedet hvor det skete – mindes jeg
at have opført Robinson Cruso på en hasselkæp i
ensomhed som det skulle være. Men Robinson Cruso duede ikke
alligevel.
Derimod gik jeg af fri vilje til ugebladene. ”Ugens Nyheder”, der
fortalte om danmarkshistoriske romaner om ridefogeder og
bønder, og til ”Husvennen”, der lige var skrevet for mig og om
dem derude, hvor kun to ting er : Folk og land.
Sådan noget som civilation og litteratur kendte vi ikke derude,
men da må jeg have mødt Thyregod.
Jeg husker ikke hvornår og hvordan, altid har jeg kendt hans ”
Skildringer fra det virkelige liv”. Carit Etlar og de andre store
mænd fra barndommens dage har jeg mistet. Thyregod mister jeg
aldrig.
Og nu er det hans hundredårsdag! Fjernt er alt
omkring ham- alligevel står han levende og livsvarm nær i
tusinder af danskes sind. I litterære kredse menes Thyregod
vist helt eller delvis glemt. Hans bøger er udsolgte. End ikke
et nyt oplag til hundredårsdagen – det år Blicher får
to nye udgaver, hvilket ingenlunde er for meget, men Thyregod burde
også have haft en, og den kommer sikkert. Der er brug for den, og
der bliver det muligt endnu mere i fremtiden.
Kære læser – som det hed i gamle dage – forestil Dem at De
en dag blev så led og ked af alt litterært og andet
intelligens snobberi og artistisk dilletantisme, at De
pakkede Deres kuffert og flygtede bort til en ensom hedekro eller
sådant et sted. Jeg tror ikke at forestillingen er alt for
vanskelig. Så kunde De tage en bog med af Thyregod og så
vilde De opleve mennesket og folket i os på ny. Rejsen kan
også foretages hjemme ved skrivebordet, hvis det er muligt at
rydde op her, slænge til side, kyle af vejen alt det ophobede, og
ved rent bord drage ud i ødet med Thyregod.
Han fortæller kun om det derude, det der altid er sandt til
grunden, hvordan to af folkets børn
Vinder sig elskov og jord. Stille og bly mødes de mellem
hedehøjene . Deres følelser udtrykkes i håndsslag –
ikke i favntag. Deres sind hvirvles ikke bort i litterær
stemningssvindel og pseudo-psykologiske udredninger af et
tænkt følelsesliv.
Deres følelser, deres levende sjæl, det er opdyrkningen af
land i en hedelod.
Thyregod har endnu en trofast læserskare rundtom i
sognebibliotekerne og jeg kunne tænke mig, at han havde en sejr i
vente. Om der kom unge digtere, som ryddede bord og ikke blot
spillede revolutionære, men var det. Så kunne de sige: ”Her
er manden, ham vil vi følge”. Ingen udsmykning af det der er,
ingen litteratur i tingene, men jorden selv er den virkelige ting, og
røsten der udsiger sandheden er alt!
En litteraturkritik som ser mer og mer tager hensyn til artistisk
dannelse i næsten hvert menneske, der vil skrive, kan
trænes op til, må ende med at oprette en højskole
for digtere.
Der kan Thyregod ikke bruges, og det er det store ved ham. Artist er
han ikke, men ved sin skildrings sandhed og sin stille dybe
røst frembringer han en stemning, som ingen andre har .
Han står over dem som litteraturhistorien stiller ham lige med,
og for de andre er han sig selv.
Folkeskolen den 16. november 1922
For hen ved et halvt hundrede år siden var skolen i Ans
samlingsstedet for lærerne fra omegnen.
Det var en dag da der kom så mange gæster fra nær og
fjern, at man måtte omdanne skolestuen til spisestue. Det var den
12. november lærerens fødselsdag. Den mand der drog
så mange til sig og som efter deltagernes udtalelser var
sjælen og midtpunktet i diskussionerne ved disse
lejligheder var C. A. Thyregod.
I dag er det hundrede år siden han blev født, og i den
anledning har nogle af hovedbestyrelsens medlemmer i formiddags lagt en
krans på hans grav på Vester Kirkegård i
København, som tak for hans virksomhed i Danmarks
Lærerforening ligesom vi sendte en hilsen til hans
børn, svigerbørn
og børnebørn, som i dagens anledning er samlede i Vejle.
Thyregod er en lærerforeningens fædre, ikke alene i den
forstand at det var ham der i forening med lærer Sauter og P. A.
Holm udstedte opfordringen til foreningens dannelse, men tillige fordi
han i foreningens første leveår havde sæde i
bestyrelsen.
Kun får af den yngre slægt aner, skrev P. A. Holm ved
Thyregods død i 1898 hvilket stort arbejde Thyregod har
udført for vor forening.
I de år han sad som bestyrelsesmedlem var det ham der bar
broderparten af arbejdet. Særlig må vi nævne den
fortjeneste han indlagde sig ved udarbejdelsen af et lille skrift ”
Bidrag til belysning af landsbylærerens kår” , som i 1875
blev udgivet af lærerforeningen.
Også for skolematerielsagen har han lagt store lodder i
vægtskålen ligesom enkebørnsunderstøttelsen i
ham havde en ivrig talsmand.
Thyregod som således har været Danmarks lærere en god
mand var i 1880 med til at oprette Lærerstandens Brandforsikring
i hvis bestyrelse han sad i en række år.
C. A. Thyregods betydning må dog søges på et andet
felt, nemlig i hans forfattervirksomhed. Han regnedes til
skolelærerforfatterne, blandt hvilke han hørte til de
bedste. Af den højlitterære kritik fik han en unådig
bedømmelse. Alligevel har hans produktion endnu i dag sin
værdi. Vi der har gennemlevet vores første ungdomsår
på landet har set og selv oplevet den betydning disse forfattere
og ikke mindst Thyregod har haft.
De var i god forstand realistiske . Det tiltalte os at genfinde
landbefolkningens væsen i dem, se hvordan den forholdt sig i lyse
og tunge stunder, hvordan beregningen kunne beherske dens person, og
hvordan den til enhver tid var oplagt til en spøg eller en lun
bemærkning, og så genfandt man mange af de for jyden egne
ord og vendinger.
Thyregod er en forløber for Aakjær og Skjoldborg –
måske endda en forudsætning for dem, og det er en
glæde for hans mange venner nu at se ham rigtigere og mere
retfærdigt bedømt af nutidens litteratur som af Johs. V.
Jensen i Illustreret Tidende.
Lad være at hverken Thyregod eller andre
skolelærerforfattere nåede højderne i deres
forfatterskab, så har de gennem deres sunde og ædruelige
fremstilling af hjemlige forhold og af den landlige ungdom
fået mange til at læse og givet dem forudsætninger
for at læse højere ting, og et sådant forfatterskab
bør man agte på og glæde sig over.
Thyregod blev vogterdreng som det blev spået ved hasns vugge. Som
otteårig purk måtte han ud i heden dagene igennem med sine
får, og det blev han ved med til efter sin konfirmation hvor han
kom i væverlære. Allerede da skrev han af og til digte til
Vejle Avis og samlede derve så megen opmærksomhed at kongen
bekostede hans uddannelse til lærer. Han kæmpede sig
derefter frem, så en hel stand skylder ham tak og de store
skarer, mest landbefolkningen er ham tak skyldig fordi han ved
sine bøger har skænket os gode og hyggelige timer.
Andreas Dolleris skrev
følgende:
Den forfatter hvis fødselsdag vi fejrer i morgen har haft en
så gennemgribende betydning for dansk folkeoplysning, at han
bør anerkendes fra alle sider og af alle samfundslag.
Når professor Edward Lehmann under udstillingen i
København talte om den kunst at læse - og
netop omtalte kunsten som ret vanskelig, da må tanken
henledes på den mand, der særlig har lært den jyske
landbefolkning at læse, Christen Andersen Thyregod.
Han blev født i landsbyen af samme navn den 12. november 1822,
og han var altså jævnaldrende med H. F. Ewald og Erik
Bøgh, medens han var hele fem år ældre end den
sjællandske kaldsfælle folkelivsskildreren Anton
Nielsen.
Thyregods barndomshjem lå på engen tæt ved byens
kirke og var yderst fattigt. Han var den yngste af syv søskende,
otte år gammel kom han ud at tjene som vogterdreng. Gården
hvor han anbragtes lå ½ mil borte
på en ussel og øde egn. Et par hundrede får og stude
skulle passes, men som han selv siger , det var et let stykke arbejde,
så han havde megen tid til rådighed. Under denne
virksomhed i de mange dagens timer gik hans fantasi og hans tanker
på langfart. Det var minderne og sagnene fra egnen som fyldte
hans sind. Han skulle gå i skole, men skolen var
middelmådig og skolegangen uregelmæssig og sløj.
Således gik otte år, hvoraf han tilbragte de sidste
på den øde gård både sommer og vinter. Han
havde i den tid tillagt sig nogle særheder, som de ensomt boende,
i øvrigt brave mennesker var i besiddelse af.
Ved hans hjemkomst til Thyregod var hans fader død, huset ved
kirken var nedrevet og hans søskende vildt spredte. Han
blev nu på eget ansvar lærer ved skolen i Dørken, og
skønt han for nylig var konfirmeret, havde han et godt tag
på både at undervise og holde disciplin . Han tegnede
for eleverne på den sorte tavle til støtte for
undervisningen, og han må således betragtes som en af de
allerførste, der benyttede anskuelsesundervisning herhjemme.
Senere kom han i væverlære og blev væversvend, men
hans ungdom var stadig glædesløs og trist. Han var ikke
kommet på den rette hylde.
I sit 23. år blev han udskrevet til soldat og skulle ligge i
København. Forinden sin afrejse tog han sig en lille ferie og i
den opholdt han sig i Vejle i maj og juni 1845.
Her offentliggjordes han første digt ”Vesteregnens hede” i Vejle
Amts Avis.
Man undrede sig over at en ung mand med Thyregods dannelse kunne
frembringe et så forholdsvis fuldendt resultat. Avisens
redaktør Sylvester Hertz var en broder til den fine digter
Henrik Hertz og selv et godt stykke poet. Digtet vakte
opmærksomhed, det gik over i Berlinske Tidende og blev
endogså oversat til tysk. Det tjener Hertz til ære, at han
støttede den unge mand. Af et digt ”Afsked og tak ” som denne
skrev i avisen den 6. juni fremgår det, at flere af byens borgere
havde rakt ham en hjælpende hånd.
Men hans egentlige debut i litteraturen skete først da han
i foråret 1863 udsendte en vise om Danmarks konger. Det er
digteren og pædagogen som her i forening har frembragt
denne vise.
Omtrent samtidig fremtrådte Anton Nielsen med sin bog ” Fra
landet”. Men medens denne samling fortællinger vakte betydelig
opsigt, blev Thyregods ”Fortællinger og sagn”, der udkom på
samme forlag modtaget mere stilfærdigt og ubemærket.
Først efter stiftelsen af det ypperlige selskab ”Udvalget
for folkeoplysningens fremme” i efteråret 1866 kom Thyregods navn
på tusinde læber.
I ” Folkelæsning” begyndte Thyregod i 1867 den række
”Skildringer af det virkelige liv”, som han fortsatte i 30 år, og
som vidner om hans ikke mindre betydelige kildestudier og om hans ikke
mindre betydelige kendskab til den jævne befolknings liv og
tankesæt. Ikke mindre end 24 sådanne skildringer fik han
udgivet i disse år.
Hans første større danske fremtræden skete, da han
i 1869-70 udgav ”Blandt bønder” i fire bind hos Chr. Steen og
Søn. Det var en smuk og godt valgt samling fortællinger,
der 12 efter udkom i en anden udgave. En lignende samling
også i 4 bind udkom et par år efter.
Derpå udkom en lang række bøger, hvis titler jeg
blot skal nævne: ” Fra herregård og landsby”, der blev
oversat til svensk. I Sverrig blev det for øvrigt udtalt,
at man ventede at Thyregod skulle blive en lige så kær og
søgt skribent, som han var i de danske folkebiblioteker.
Så kom ” Fra afsides egne” i 1877. ”Godtfolk og kæltringer”
i 1880. ”Vildtvoksende skikkelser” i 1882. ”Mosgroede minder” i 1883. ”
Gamle dage” i 1891 . ” Medens tiderne skifter” i 1892. Endelig udkom i
1893 hans sidste bog ” To fortællinger”. Hans trykte
fortællinger andrager i alt 325.
Hans digte og sange hvoraf en mængde er optagne i blade og
tidsskrifter omfatter henimod et par hundrede. Nogen samlet udgave
heraf har hverken Thyregod eller hans efterladte besørget.
Når til denne overordentlige litterær virksomhed tillige
kan føjes, at Thyregod i flere år udgav ”Folkets Almanak”,
at han samlede og udgav både en skriftlæsningsbog og en
sangbog, må man forbavses over denne enestående arbejdsevne.
Hvad C. A. Thyregod har villet, det nåede han, han ønskede
folkeoplysningens fremme, og han var i nøjeste forståelse
med selskabet, som bærer dette navn. Hans dybeste betydning
ligger i hans skildringer af den jævne mand og kvindes færd
enten det nu sker i form af fortællinger eller i form af
kulturhistoriske afhandlinger.
Han er ikke egentlig lyriker, selv om han har skrevet mange smukke
sange, og selv om han efter Dannevirkes rømning kunne
skrive det betagende digt ”Vildt sorgen udspændte sit vingefang”.
Han fortjener i fuldt mål den anerkendelse, som den menige
befolkning har ydet ham og han indtager efter mit skøn betydelig
højere rang, end de såkaldte æstetikere har villet
yde ham.
Og et må alle være enige om, at når Danmark i et
statistisk tabelværk nævnes de mest oplyste af
Europas lande , da har han sin rigelige lod i, at vi nåede
så vidt.
Den 12. november 1946 blev der afsløret en marmorplade i den
gamle skoles mur i ejendommen på Østre Langgade i
Ans med følgende indskrift:
Her virkede digteren,
skolelærer
C. A. Thyregod
1852 - 1881
ved hans skrifter vaktes den jyske menigmands
sans for god læsning
Men kunne det stundom lykkes,
at af mit billede et
træk fremgik,
der
løfted et hjerte og klared et blik,
den
løn ville stor mig tykkes.
Erik
Moeslund renoverer mindetavlen
I husvennen har Thyregod skrevet
om sit forfatterskab:
Den folkelitteratur, jeg havde tænkt mig skulle virke
forædlende i kristelig, dansk og sund retning og stille
både det gode og det slette i sit rette lys. At kildre
lattermusklerne kan være meget fortjenstligt, men jeg tager helst
sigte på livets alvor. Jeg har intet imod, at man lovpriser
rigdom, rang og forfinelse, men jeg priser dog helst det at være
tro i sin beskikkede gerning, om end den er uanselig .
Hans forfatterskab kendetegnes ved en gennemført
koncentration om enkeltskæbner, kollektive
skæbner og en beskrivelse af de store vækkelser i
attenhundredtallet har han stort set ikke beskæftiget sig med.
Han skriver intet om højskolen, grundtvigianismen,
venstre, indre mission eller lignende bevægelser.
Undtagelsen er dog nogle faglige artikler om
skolelærerstanden .
Thyregods forfatterskab.
Om Thyregod som forfatter kan vi fastslå, at han har haft en
enorm stor betydning for den menige mands indgang til litteratur og
lyst til at læse. Han er far til skolelærerlitteraturen og
er i pagt med Blicher, Skjoldborg og Aakjær. Hvis man kigger
kritisk på hans store produktion på mere end 300
fortællinger må jeg konstatere, at der en masse
”skidt og kanel” , men heldigvis også mange værdifulde
historier og ikke mindst mange gode digte.
Thyregod holdt sig indenfor et meget snævert område
både geografisk men også med hensyn til de
personskildringer han benytter.
Han skriver om de fattige og små i samfundet i et sprog som var
let genkendeligt for hans læsere som levede i det samme
miljø. Der udkom jo ikke så mange romaner på hans
tid så han måtte benytte sig af tidsskrifter, almanakker,
julehefter og aviser og ugeblade. Kvaliteten var som sagt meget
svingende, og man kan godt få det indtryk, at noget af
produktionen er skrevet i hast for at få nogle penge i
kassen. Han havde jo en elendig økonomi, men den vil jeg vende
tilbage til.
Men en ting kan man ikke tage fra ham. Han har i høj grad
bidraget til den jyske bondestand kulturhistorie specielt når det
gælder hedeegnene.
Der er ingen tvivl om at Thyregod brugte kendte modeller for sine
personer ligesom egnsskildringerne er let genkendelige.
Desværre brugte Th. aldrig de rigtige stednavne eller de
rigtige personnavne i novellerne.
Han var også lejlighedsdigter. Han skrev gennem årene
adskillige bryllups – og sølvbryllupssange
samt konfirmationssange , der efter den tids skik blev pyntet op med
blomstertegninger og sat i glas og ramme.
Vi har to eksempler på konfirmationsdigte til
søstrene Inger Magdalene og Johanne Henrikke
Maximilianussen:
I dine levedages morgen
Du spirer blomsterknoppen lig
Al kummer er for dig forborgen.
Din sjæl på søde ønsker rig.
Men åbner du dit unge hjerte
for vellyst smil begjerlighed
Ved deres ild i nag og smerte
henvisner da din yndighed.
Derfor i hver en livets alder
Vogt dig for falskhed og for svig
Til herren dig fra jorden kalder
Og gravens skød indslutter dig
Til Johanne skriver han:
I dine ungdomsdage
Vær stedse redelig
Du ikke må forsage
Om modgang trykker dig
O! da skal sorg og kummer
Ej ængste dine fjed
Indtil gravens slummer
Du engang kaldes ned.
Han har desværre ikke skrevet ret meget om Ans, dog har han i et
topografisk tidsskrift skrevet om
”Allingklosters levninger og
beliggenhed” og ”kirkelevninger i Midtjylland”.
Egnene omkring Ans og Palstrup Gods er imidlertid baggrund for en
fortælling der hedder ”Søren
med nakkepisken”. Den handler om bønder og
herremænds liv omkring midten af 1700
-tallet. Søren lider uret, bliver soldat, kommer i krig,
men klarer sig godt. Senere arver han en gård
og bliver gift med den pige han har kær.
Th. har for en gangs skyld brugt de rigtige navne, men det mest
morsomme er, at arkivet ejer en
anden publikation ” En Sangfugl” skrevet af Knud Peter Sørensen,
Tandskov og udgivet i
1891. Handlingen i begge fortællinger er den samme.
Han skriver i forordet at fortællingen er familieerindringer, der
går 200 år tilbage . Hvem kom først
med fortællingen og hvem er forfatteren?
Ved dyrskuet i Ans den 22. juni 1880 skrev han følgende:
De dyr som yder mælk og uld
og dem, som ploven drager
mod dem var jyden altid huld
alt fra de gamle dage,
velrøgtet kvæg det var hans lyst,
i trange tider tit hans trøst,
der bragte ham en gylden høst
for pleje han det yded.
Og dyrene med hov og klov
var ham som venner milde,
der smuk oplive mark og skov
og var en lykkekilde,
der skabte velstand i hans hjem,
mens han med omhu vogter dem
og først og sidst dem viser frem
som sine bedste skatte.
I vor tid dog af trældomsfrygt
man ej dig lader skræmme,
nu gælder det medd flid og kløgt
vor husdyravl at fremme,
nu spørges der om arv og slægt,
hvad dyret fik i arvetægt,
og hvortil det fik evne.
Og vi har prøve set i dag,
det værk var ej forgæves,
men meer og meer til velfærdssag
vor husdyravl kan hæves,
så lad os ønske alle mand,
et år for os fremstille kan,
en meer fortrinlig kvægbestand
til held for folk og rige
Thyregod spredte sig i sin produktion til tidsskrifter over mange emner
og fik dem udgivet
i Husvennen, Skoletidende, Nordisk Skoletidende, Dansk
Landbotidende, Nyt Ugeblad,
Folkets Almanak, Jydsk Søndagsblad, Vejle Amts Folkeblad,
Berlinske Tidende,
Silkeborg Avis, Jyllands –Posten, Hus og Hjems Forlag m.fl.
Han. boede i Ans i 29 år, så det var en væsentlig
periode i hans liv, hvor han satte sit præg på
byen og egnen ikke alene gennem sit job som
skolelærer men også gennem sit virke i
foreningslivet med hovedvægten på skytteforeningen,
som han var formand for.
Fra festen ved foreningens faneindvielse i 1869 har vi et
fyldigt referat fra Silkeborg Avis, som
vi tillader os at bringe her.
Referatet har tidligere været bragt i ”Ans gennem
tiderne”.
ANS OG OMEGNS SKYTTEKREDS 1869.
Dette er teksten på skytteforeningens fane som blev indviet 13
juni 1869 ved en kæmpefest på Ans
Kro , hvor festtalen blev holdt af lærer C. A. Thyregod,
som var den store igangsætter og drivkraft i sognets mange
kulturelle anliggender. Fanen var skænket af sognets kvinder og
det smukke broderi af ” den tapre landsoldat” var broderet af fru gdr.
Mortensen, Trimmelskov.
Forud var foreningen blevet stiftet den 18. oktober 1868 med
følgende personer i den første bestyrelse:
Formand lærer C. A. Thyregod
Bagermester Christensen
Teglværksejer Houlberg
Handelsbetjent Fischer
Malermester Thomsen
Foreningens øvelser og skydning blev i starten
ledet af gårdejer Chr. Mortensen Trimmelskov og
gårdbestyrer J. Chr. Andersen ( den senere kalkbrænder
Andersen ). Sandsynligvis bistået af kaptajn V. Mønster,
premierløjtnant Asmussen og fuldmægtig Wulff, Viborg
som nævnes i flere sammenhænge med skyttesagen.
Det hele startede i England i 1859 efter Krimkrigen, hvor man oprettede
skyttekorps til støtte for forsvarsviljen i befolkningen.
Idéen bredte sig til Sverige i 1860 og til Danmark i 1861
Formålet var gennem indøvelse i riffelskydning at
øge landets forsvarsevne og folkets
forsvarsånd - dog med den lille variant, at man
i Danmark kaldte sig ” Danske Skytte og
Gymnastikforeninger” en konstellation der har holdt sig til vore
dage dog med hovedvægten i vor tid på gymnastik.
Efter krigen i 1864 organiseredes foreningerne sig efter sogne–
og amtsgrænser, hvorfor foreningen i Ans dækkede
Grønbæk og Højbjerg Sogne, og var underlagt
Viborg Amts foreningen.
I årene 1870 til 1890 oprettedes de fleste Skytte og
Gymnastikforeninger, men vi var altså ret tidlig på den i
Ans og aktiviteterne holdt sig på et ret højt niveau de
næste 30 år takket være nogle ildsjæle, som der
heldigvis har været mange af i Ans.
Når vi studerer de gamle annaler kan man se at det er
Tordenskjolds soldater der går igen i Skytteforeningen,
Sangforeningen, Plantningsforeningen, Vandværket og
Borgerforeningen, men dem vender vi tilbage til en anden gang. Nu
må vi se hvordan det gik med Skytteforeningen.
I forbindelse med festen den 18. oktober blev der afholdt en
konkurrenceskydning, som forløb planmæssigt på trods
af et kraftigt regnvejr. De militære øvelser blev dog
afkortet noget. Vi har jo heller aldrig oplevet en mindre krig eller en
revolution , der blev afviklet i regnvejr!
Til skydekonkurrencen var udsat følgende præmier.
Nr. 1, 2, 4 og 9 var indkøbt på foreningens regning,
mens nr. 3 var givet af ” Udvalget for Bog –
bæring i Viborgegnen, nr. 5 af gæstgiver
Jensen Ans Kro, nr. 6 af teglværksejer
Houlberg, nr 7
af lærer C. A. Thyregod , nr. 8 er giveren ukendt.
Præmierne og præmietagerne var : Nr. 1 L. J. Jensen –
en patrontaske. Nr. 2 J. Jensen – 1 pistol med krudthorn og
hagelpung. Nr. 3 St. Rasmussen – en årgang af
”Folkelæsning”. Nr. 4. J. P. Rosen en pistol og et
krudthorn. Nr 5. A. Andersen en tobakspibe, Nr. 6 F. Clausen – en
feltflaske,
Nr. 7. R. Johnsen - en tegnebog, Nr. 8. I. Larsen – to bøger ,
Nr. 9 Niels P. Bech – et geværrekvisit.
Efter endt øvelse samledes man hos teglværksejer Houlberg,
hvor ovennævnte præmier blev uddelt.
Der blev oplæst et brev fra premierløjtnant Asmussen og
fuldmægtig Wulff Viborg , som var inviteret til festen , men som
desværre var forhindret i at komme til stede. I brevet
foreslog man at Viborg og Ans skytteforeninger skulle
mødes til en kapskydning i nærheden af
Rødkjærsbro.
Man vedtog at svare følgende: Ihvorvel en lille
Forening som vor næppe har udsigt til med Held at kunne kappes
med den talrigere og kyndigere Ledelse i den store
Kjøbstadsforening ønsker vi gjærne et
sådant Møde, da vi af dette forventer et godt
Udbytte i Erfaring og Vejledning.
Derefter udbragtes et ”leve” for Viborg Skytteforening og et
ditto for den Amtsskytteforening, man haabede snart vil
blive dannet med Viborg som Midtpunkt.
Med klingende Spil marcherede nu alle Skytterne gennem Ans til
Kredslederen A. C. Thyregods Hus for at udbringe et ”leve ” i hans Hjem.
Om aftenen samledes man på Ans Kro med Damer. I den
festligt pyntede Sal var arrangeret et Bal og en Middag for
Kredsens aktive og passive Medlemmer.
Ved Festbordet blev der udbragt Skåler for Kongen og
hans Forlovede, for Qvinden, for Skyttesagen og for mangt
og meget desuden.
Følgende holdt Taler under Middagen: Cancelliråd
Herredsfoged Herholdt, Kjellerup, Provst Jessen Grønbæk,
lærer Sauter, Vindum og lærer Petersen Hjermind samt
lærer A. C. Thyregod Ans
Efter Bordet vexlede Sang og Dans på smukkeste vis og bidrog til
en god Stemning indtil festen ophørte som planlagt
kl. 4 om Morgenen. Ja, de forstod at feste i Ans dengang!
Af Thyregods tale kan vi citere;
Den for vort Fædreland så vigtige og betydningsfulde
Skyttesag har altså nu skudt en livskraftig Spire i vor
egns Landsbyer og Grønbæk og Højbjerg Sogne, der
omtrent er lige lodtagne i Foreningen.
De Borgere, der er gået i Spidsen for Sagen fortjener
visseligt en stor Tak. Fra en lille og spag Begyndelse, og uden
Erfaring eller synderlig Vejledning har Foreningen arbejdet sig
frem og i Sommerens løb vundet mere og mere
Tilslutning og yndest hos Befolkningen . Den trods det
dårlige Vejr vellykkede Skyttefest har bidraget til at
løfte den gode Stemning , så det kan forud siges at
næste Aars Øvelser vil blive gjenoptagne
med en anderledes Sikkerhed og Kraft
Thyregod som jo også blev en kendt forfatter sluttede aftenen med
følgende epilog:
Smådrengen standser sin leg paa vang.
Jeg bliver vel også mand engang.
sådan mig hjælpe himmerigs
gud.
Den skændselsgrænse han
sletter ud.
Fra nu af jeg leger med krudt og bly
Til Dannevirke er rejst på ny
Og Ordet
gjenklang fra Hede og fra Skov
Ved
Hammer og Læst, ved Bog og ved Plov.
Det
gjenlød så vidt på de Bølger blaa
om
raske Sømænd som ved Roret staa.
Og Ynglingen
trindt på Land og i By
sig flokke
og lege med Krudt og med Bly.
Men legen bebuder en
Alvorsfærd
Og skjæmten
derved er Tanke svær.
Smådrengen nu
snart er modnet til Mand
Gud give han kunde
frelse vort Land
til da , kald ikke hans
Idræt Tant.
husk paa , din Skjæmt
er der Alvor iblandt
Det vil saaledes ses, at Foreningen, da den har søgt at skaffe
sig nogen Morskab til Veje, ikke har tabt sin Hovedsag af Sigte, og man
tør vist godt sige, at Sangforeningen ved sine Aften
underholdninger og ved sin øvrige Virksomhed har i ikke
liden Grad forøget Interessen for Skyttesagen hos
Mænd og Quinder, Unge og Gamle her i Sognet og paa Egnen,
samtidigt med at Ungdommens Morskabstrang har faaet et
ædlere og smukkere Sving .
Navnlig ere de paaagtede Legestuer i Vinter næsten gaaede
af Brug i Ans, hvorimod Sangøvelserne
ligesom i Efteraaret Skydeøvelserne ere sluttede med et smukt og
pynteligt Bal, hvor Folk af Smag og Dannelse have moret sig blandt
Bondeungdommen , der paa sin Side har viist, at den fuldt saa
lærevilligt i smuk Opførsel, som den ellers være det
i Raahed , naar Ingen vil lære den noget Bedre.
I et og alt kan det saaledes sige sat der er slaaet ind paa en
god Vej , og at dette er sket med saa megen Held skyldes ikke alene de
Mænd fra Grønbæk og Højbjerg
Sogne der med deres Anseelse og Evne have støtte
sagen i forskellige Retninger, men ogsaa fjernere boende ,
navnlig lærerne
Petersen Hjermind og Sauter Vindum, der paa flere Maader have ydet
Bistand . Den interesse disse mænd har viist Sagen , lader haabe,
at det snart vil lykkes dem at faa en Skytteforening i stand i
Middelsom Herred.
Øvelserne i Marken efter hvilket Ungdommen
længes i høj Grad , ville nu snart tage deres
Begyndelse . Foreningen er vokset i betydelig Grad . Bestyrelsen
er forstærket me d værdifulde Kræfter , og alt
spaar saaledes en god Fremgang.
Maatte Spaadommen gaa i opfyldelse, vil sikkert i endnu flere
Egne heromkring oprettes lignende Foreninger , og hvor
Skyttesagen vinder Fodfeste, vil Fordommen mod den ret snart
bortfalde , og det vil saaledes kjendes , at den i mere end en
Retning kan øve en gavnlig Indflydelse .
Som nævnt i indledningen fik Skytteforeningen allerede
næste sommer sin egen fane der blev
indviet ved en kæmpefest den 13. juni 1869 på Ans Kro og
selve indvielsesfesten formede sig meget smukt med en mængde
taler og selvfølgelig under ledelse af den
allestedsnærværende lærer Thyregod som også
havde skrevet sange til festen.
Her bringer vi et uddrag af sangen til flagets pris:
Vaj stolt, vort smukke Flag
I Danmarks lyse Dag.
Med dig blev Sejren hentet hjem
I mangt et Slag.
Og kalder Ærens Bud,
saa drage vi med Gud
for Hjemmets Fred og Dejlighed i Kampen ud.
Og spilles med Kanoner
Til blodig Dans paa Vang
Skal Ry om danske Drenge høres engang
Naar Leddet vorde lukt
Og Fjendens Stolthed slukt
Fordi han selv blev fulgt til Dørs
med grundig Tugt.
Aftenen sluttede med en fælles sang – måske forfattet af
Thyregod:
Det er saa stor en Tanke ,
det er et Værk fuldgodt,
som os i Dag forsamlet har
i Skovens Sommerslot.
Hil Danmarks ædle Kvinde
den Lilje fin og from.
det Land hvis Prydelse hun er
er værd at værne om.
Højbjerg Sogn var i de første år sammensluttet med
Ans, men blev i 1885 en selvstændig
Forening. Skytteforeningen i Ans havde arbejdet sig op til blive en af
de bedste i amtet.
Det var almindelig kendt at Ans var den hårdeste konkurrent ved
kapskydningerne, og foreningen bragte et hav af pokaler og faneplader
med sig hjem fra kapskydninger rundt omkring i
landet. ( Men hvor er
fanen og hvor er de mange præmier?)
Omkring århundredskiftet var der lidt dødvande i
skytteforeningen , men sangforeningen levede i
bedste velgående. Fra 1903 -1914 skete der en opblomstring,
hvor Ans Skytteforening var sammen med Skanderborg ved en
række kapskydninger i Sejs og Svejbæk.
Ud over de allerede nævnte navne er der grund til at
fremhæve de to præster Lund i Vium og pastor
Bruun Levring, som deltog i mange møder overalt i Amtet,
og med deres varme ord var med til at holde gejsten oppe.
Men intet varer evigt. Aktiviteten ebbede stille ud og nu er det jo
historie, men lad den ikke blive glemt. Det var en stor tid i Ans
historie.
Foreningens sidste bestyrelse bestod af personer vi endnu kan
huske:
Formand Gdr. Niels Peter Petersen
Gdr. Peter Hartvigsen
Skræddermester Madsen
Cyklehandler Jens Kristensen
Bilejer Jacob Jacobsen
Danmarks Lærerforening.
Thyregod var også meget aktiv på det faglige område.
Han var således medstifter af Danmarks
Landsbylærerforening i 1874 sammen med lærer Sauter
og lærer P. A. Holm og har i de følgende
år bidraget med adskillige artikler for at forbedre
lærerstandens økonomiske vilkår. Det var bl.a.
”Bidrag til belysning af landsbylærernes vilkår” ( 1875 )
og ”Om almueskolens fremtid ” ( 1877 ).
I det første skrift, der lader tallene vise hvor slet det
står til for landsbylærerne, anfører han at nogle
Bliver nødt til at daglønnerarbejde. Det synes lidet
værdigt, da lærerembedet er om ikke religiøst
så
dog et nationalt kald !
Udover Danmarks Lærerforening og Skyttesagen brugte Thyregod
megen energi og kræfter på Sparekassen og husflidssagen
hvor han arbejdede sammen med N. C. Rom, der oprindelig også var
lærer, men senere samlede næsten alle
skolelærerforfattere omkring sit forlag, som bl.a. udgav en
almanak og det meget fine ugeblad Husvennen, der udkom fra
1873-1901
I 1875 udkom ” håndgerningsbogen ” med beskrivelser
og tegninger til alle mulige brugsgenstande man selv kunne fremstille i
hjemmet. N. C. Rom arbejdede sammen med Thyregod om
tilrettelæggelsen af bogen og jeg citerer et uddrag fra
bogens formål, som godt kunne være skrevet af
Thyregod:
” Både i samfundets højere lag, i den jævne
middelstand, den arbejdende landbostand og blandt menigmand
bliver man mere og mere klar over, at megen af vor tids
blødagtighed og forfinelse ligesom forlystelsessyge og
råhed ville modvirkes på den sundeste og bedste
nåde, når man ved opdragelsen kunne lede ungdommens
trang til livlig virksomhed således, at den i håndens
gerning kunne finde en uudtømmelig kilde til fritidsglæde
og i de unge dage ligesom legende gøre hånd og
tanke skikkede til de kommende dages gerning”.
Det er svært at se hvordan Thyregod skulle få tid til
undervise ungerne i Ans når han havde så travlt med alle
andre ting, og det gik jo også skævt i længden. Han
blev nødt til at ansætte en hjælpelærer i
embedet – og for egen regning vel at mærke. Selv om han
endda var kommet på finansloven , var hans økonomi stadig
elendig .
I modsætning til hans kollega lærer Sauter i Vindum, som
modtog mange klager over sin embedsførelse, fik Thyregod ingen
klager fra myndighederne. Tværtimod roste provst Peder
Jessen i Grønbæk Thyregod ved flere lejligheder.
At Thyregod så giver lidt igen er vel kun rimeligt. Han skriver
følgende: ”Måned efter måned samlede han provstiets
lærere i sit hus til sangøvelse og samtale næsten
hver sommer . Der kommer en forbindelse i stand mellem denne forening
og andre lærerforeninger på egnen, og provst Jessen blev
også ad den vej kendt og elsket”. Gad vide hvad glæde
Thyregod kunne have af sangøvelser. Han havde nemlig ikke en
tone i livet, og kunne derfor ikke virke som kirkesanger og heller ikke
blive medlem af sangforeningen , som i øvrigt blev ledet
af lærer Sauter fra Vindum.
Som før nævnt forlod Thyregod Ans kort efter
afskedsfesten på Ans Kro den 25. maj 1881.
Mange bidrog med taler og sange. Lærer Sauter talte om Thyregods
betydning som en folkelig forfatter. Lærer
Møller Lee talte på lærerstandens vegne og
lærer Tang Kristensen holdt selve festtalen hvor han blandt
andet sagde: ” Hav tak for hvad du virked for Jyllands folk og land,
for hvert et frøkorn, du gav menigmand.” Pastor Skram
havde også ordet for at rose Thyregod ved hans afskedsfest.
Thyregod kvitterede med et digt
Nu bliver jeg gammel, mit hår bli´r gråt
nu vinker mig andre planer
At jeg vil længes, det ved jeg så godt
på de nye og fremmede baner
men atter og atter min tanke på ny
vil søge herhid tilbage
og dvæle her i den smukke by
hvor de randt mine kraftigste dage.
Efter bordet begav festens deltagere sig ned til Gudenåen, som
digteren elskede så højt. Her blev der sunget en del sange
til hans pris. Senere på aftenen samledes man om punchebollen, og
festen endte først hen på de små timer og bar
præg af den agtelse og kærlighed Thyregod i sin lange
virksomhed havde vundet af Ans-egnens befolkning som ven, lærer
og digter.
Hvorfor gik Thyregod på pension som tredsårig og
hvorfor rejste han til København?
Måske følte han, at han var gået i stå som
forfatter, og måske håbede han på at blive anerkendt
på parnasset i København, hvor man ikke regnede Thyregod
for noget. Måske håbede han på nogle nyudgivelser af
sit forfatterskab og dermed nogle bedre indtægter en
hidtil.. Selv om Thyregod i mellemtiden var kommet på finansloven
, så var der ikke meget til rest at leve af til en familie
med 8 børn i Valdemarsgade 33, København.
Dertil kom, at Thyregod virkelig var gået i stå. Det
er meget begrænset hvad der udkom de sidste år af hans
levetid.
En lille oprejsning fik han dog til sin 70 års fødselsdag
– nemlig udnævnelsen til Ridder af Dannebrog.
Lad os derfor glæde os over dette og den produktion han efterlod
sig. Han var en personlighed og utrolig ægte i sit
forfatterskab. Han følte det uden tvivl som et kald at skrive.
Thyregod døde den 31. juli 1898. Æret
være hans minde!
Vagn
Knudsen
KILDER:
Dansk Folkelæsning
Illustreret Tidende
Familie Vennen
Husvennen
Vejle Amts Årbøger 1918-19-20
Viborg Stifts Morgenblad
Jyllands-Posten
Silkeborg Avis
Vejle Amts Dagblad
Berlinske Tidende
Anni og Ib Thyregod
Jeppe Aakjær
Evald Tang Kristensen
Danmarks Lærerforening
Jelling
Seminarium
Til forside